Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

lördag 31 december 2016

Inför det nya året - en dikt av Osip Mandelstam



Jag satt häromdagen i min läsfåtölj och bläddrade i "Rosen fryser i snön", ett urval dikter av den ryske poeten Osip Mandelstam (W&W, 1976, i Hans Björkegrens översättning). Jag brukar med ojämna mellanrum återvända till hans diktning och blir av någon anledning alltid överraskad av hans förmåga att fånga mig med ett ett innehåll som varje gång ter sig på en gång mångtydigt och skarpt och oberoende av dagshändelserna alltid giltigt. 

Läs - och hoppas på ett Gott Nytt År!

Täckta av bladguld glänser
skogarnas juleträd
Ur alla buskar spanar
kusliga leksaksvargar

O mitt profetiska vemod
stillsamma friheten min -

och det livlösa firmamentets
evigt skrattande kristall
                                        1908

Bilden: Carolina Rediviva, december 2016. Foto: EJ

4 kommentarer:

Jenny B sa...

Tack för de vackra och tänkvärda orden. Gott nytt år!

Einar J sa...

Gott Nytt År, Jenny!

Inre exil sa...

En senkommen men ändå uppriktigt menad önskan: ett gott nytt år Einar och tack för alla framför allt musikaliska impulser du ger mig! Thomas

Einar J sa...

Tack, Thomas! Önskar dig detsamma! Må hälsan stå dig bi så att jag även fortsättningsvis kan få ta del av framför allt de litterära impulser du så ofta ger mig.