Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

söndag 4 maj 2014

Bilder från Teneriffa



Fotograferar gör jag inte så ofta, om jag inte är på resande fot. Ändå är det ett sant nöje som samtidigt övar iakttagelseförmågan. Nackdelen kan vara att man blir så upptagen av att samla minnen och motiv för framtida bruk att man försummar närvaron i nuet. Men det går ju att reglera med den alltid lika gångbara dygden måttlighet. Och jag tycker faktiskt att det åtminstone i vissa lägen mycket väl går att förena sinnlig närvaro med att lyfta kameran för att se det man ser genom linsen.

En bild är alltid begränsad till det visuella ögonblicket. Men åtminstone för fotografen kan den väcka fler sinnen till liv genom de minnesspår som den aktiverar. Ibland är emellertid det rent visuella det som lockar mest. Så är det med några av mina favoritmotiv, framför allt portar, men även fönster, trappor och husfasader. Och ibland är tanken att jag ska återkomma till dem med akvarellpenseln i handen.



Dessa båda öppningar i väggen kan i förstone få en att tveka om det är fönster eller dörr eller bådadera man ser. Men fönster måste det vara. Eller ha varit, nu delvis tillbommade. Det översta fann jag i Puerto de la Cruz, det undre i Garachico.



Från Garachico är även bilderna av dessa vita väggar mot hav och himmel respektive en grönklädd lavabergsfond.




Ska man ta sig upp till eller ned från nationalparkerna kring Teide måste man på västra sidan av Teneriffa ta sig genom molnen och passera en del sömniga byar där elledningarna hänger i luften.


På den ständigt soldränkta sydkusten trollar ljuset med fasaderna så att det vita skimrar mot ljus rosa eller ljust gråviolett.

Foto: EJ
(Klickbara bilder, tagna i veckan som var. Med tack till vännerna som gjorde bilresan möjlig!)


2 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder!
Hoppas trots flygstrul mm att ni hade en trevlig vistelse.
//Tina B

Einar J sa...

Tack, Tina!
Jodå, resan var lyckad på allt sätt, frånsett flyget hem och att vi blev snuvade på en dag.