Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

onsdag 20 februari 2013

Kvällsmusik



"Rêverie" ur Cinq Morceaux, op.10 - ett pianostycke av Georgy Catoire - blev min bästa kvällsmusik denna februarionsdag. Drömmeri från förra sekelskiftets Ryssland, likt aningar ur de skiraste slöjor som fanns, efterhand framträdande med full och oemotsäglig kraft men bara för att slutligen upplösas i ett harmoniskt intet.

Jag försökte själv ta mig igenom stycket på flygeln, men stupade förstås på svårigheterna mot slutet. Men det gör inte Marc-André Hamelin. Med hans delikata anslag får allt sitt rätta flöde och sin exakta tonvikt.

Här spelar Hamelin.
Jag har tidigare skrivit om Catoire här.

Inga kommentarer: