Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

söndag 17 februari 2013

In memoriam: Eric Ericson

 

Den store körledaren Eric Ericson har gått ur tiden, 94 år gammal. Han tillhör de legender som hann bli så gammal att han själv fick uppleva sin legendstatus. Vad han betytt för svensk körsång och för dess goodwill världen över är omätbart, svårt även att i ord beskriva.

Jag har sett hans kompakta gestalt och distinkta armrörelser ett oräknat antal gånger genom åren, både i hans egenskap av OD:s dirigent under många år och vid andra konserttillfällen då körsången stod i centrum. Kammarkören som bar hans namn, Radiokören, OD, m fl körer som han arbetade med, satte ribban för klang och utförande av både den tidiga barockmusiken och den nutida moderna, ja i princip allt däremellan också.

Sista gången jag såg honom var vid firandet av hans 90-årsdag när han till min förvåning annonserades som dirigent för Bachs mäktiga h-mollmässa i Konserthuset i Stockholm. Jag skrev ett inlägg om detta i min förra blogg. Det hela andades samtidigt en slags tack-och-farväl-föreställning med den musik han älskade allra mest. Svag av ålderdom leddes han in på podiet och dirigerade första satsen, men avlöstes sedan och sällade sig till oss i publiken under de återstående satserna. Han hyllades vederbörligen med stående ovationer, och eftersom jag anade att det måste vara sista gången kände jag mig glad och tacksam över att vara där och få klappa mina händer varma för denne körmusikens nestor.

Så här skrev jag för fyra år sen:

"Bach rules, som väl ungdomarna skulle uttrycka saken! Eric Ericson har under hela sitt långa liv varit hans trogne profet och sett till att vi för säkerhets skull redan här på jorden fått smaka något av den himmelska härligheten. Vi är honom stort tack skyldig!"

Foto: Sveriges Radio.

Inga kommentarer: