Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

fredag 11 november 2011

11.11.11

Idag är en dag för talmagiker, har jag förstått. Själv brukar jag inte grunna över det som rubriken utsäger, om nu en sifferkombination i almanackan alls kan säga något särskilt. Hos andra innebär den uppenbarligen förhöjd puls och spekulativa aningar om särskilda betydelser och händelser. Idag har jag inte kunnat undgå att tänka på dagens datum, eftersom massmedia så nogsamt understryker den enkla saken.

Bara elvor, eller bara ettor.

Folk sägs ha valt bröllopsdag på grund av detta. Ja, ja, datumet kan ju om inte annat vara lätt att memorera. Gott och väl så länge ingen galning försöker intala folk att domedagen står för dörren. I ett pluralistiskt samhälle har man gudskelov valfriheten att lägga in vilken förhoppning som helst i den snygga sifferraden.

Det här med talmystik verkar vara en finare sorts skrock. Förmodligen har det att göra med att var och en kan välja att ägna sig åt allt ifrån matematikens djupa mysterier till enkla charlataners påpassliga utnyttjande av vårt behov av kontroll, vilket ibland yttrar sig i längtan efter profetior om en lycklig eller förskräcklig framtid. Kanske kan det också vara en fråga om längtan efter ett magiskt inslag i en alltför grå, enformig och förutsägbar tillvaro?

Hur som helst: klockan är elva, och jag publicerar detta och ser vad som händer.

PS. Ser en kul sak när jag surfar runt på nätet: Om man multiplicerar talet ett hundra elva tusen ett hundra elva med sig självt får man en mycket märklig summa:
111111 x 111111 = 12345654321

Inga kommentarer: