Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

tisdag 14 juni 2011

Paus i rapsodin


Jag förflyttar mig till Italien ett par veckor och lämnar datorn hemma. Strövtåg, vandring, läsning och vila väntar.Vem vet, kanske några skisser och en eller annan akvarell också. Jag ser fram emot att återse Verona och Lago di Garda, den vackraste av de stora italienska sjöarna. Men framför allt ser jag fram emot några dagars vistelse i Mantova, där jag aldrig varit förut. Mantova - ännu en i raden av dessa forna stadsstater som satt märkvärdiga avtryck i konst, musik och arkitektur. Här härskade hertigfamiljen Gonzaga i flera hundra år. Vergilius föddes här redan före vårt sätt att räkna tiden. Mantegna (1431-1506) kallades till hovet av Ludovico Gonzaga och satte sin prägel på hertigpalatset. Giulio Romano (1492-1546), en elev till Rafael skapade ett annat palats, Palazzo Te. Claudio Monteverdi fanns också vid hovet några år i slutet av 1500-talet. Mozart besökte staden den 13 december 1769 på sin italienska turné, och pappa Mozart som var med lär ha tyckt att Teatro Bibiena (se bilden) var den vackraste sal som sonen uppträtt i. Svjatoslav Richter spelade också där, det har jag bevis för i form av en live-inspelad cd. Verdis opera Rigoletto är förlagd till Mantova. Och Shakespeare använde inte bara Verona utan även Mantova som spelplats för sitt kärleksdrama Romeo och Julia. Etectera, etcetera.
Men så där är det ju med Italien, det är inte bara maten och vinet och den omväxlande medelhavsnaturen som får en att njuta, utan en överväldigande kulturhistoria erbjuder sig för var och en som lyfter blicken och skaffar sig lite perspektiv på det gemensamma europeiska arv som i så hög emanerar från detta land.

1 kommentar:

Leonardo sa...

Ett par fina och givande italienveckor tillönskas dig!