Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

måndag 31 januari 2011

Vintersport

Mitt vintersportande är inte något att skryta med längre. Sanningen är väl att den inte varit det ens fordom i norrländsk barndom. Men ibland dras man med på förslag av andra. Och har man sådan tur med vädret som vi hade igår är det bara att tacka ja och hoppas att något av skridskoåkningens elementa sitter kvar i ryggmärgen.

Fjällnora heter en fritidsanläggning vid sjön Trehörningen norr om Uppsala som vintertid bland annat erbjuder spår för skidåkare och plogade banor för skrinnare. Den här dagen var de flesta försedda med långfärdsskridskor på banor av olika längd för olika grader av uthållighet. Tre kilometer fick räcka för min del.

Röken från korvgrillarna beslöjade det sjunkande solljuset och det slog mig hur lågmälda samtalen blir i den här vintriga miljön med alla åldrar utom ofärdiga gamlingar närvarande. Om sommaren är här en badplats och man kan livligt föreställa sig skriken och skratten i en annan årstid.
Med mobilkamerans hjälp kunde jag ta några bilder av folklivet som på något förmedvetet plan kändes egendomligt bekant. Först när jag sitter och skriver det här dyker Bruegel upp. Naturligtvis Bruegels vinterbilder!
l
Efter turen, med trötta vader som jag i min oträning och osäkerhet spänt för mycket, serverades jag en kopp choklad som ju aldrig smakar bättre än utomhus i ett par minusgrader.
Om någon till äventyrs undrar hur det gick kan jag meddela att jag klarade mig hyggligt. Mot slutet blev jag till och med lite övermodig och ökade farten, just när tröttheten började ta ut sin rätt. Den tog ut sin rätt i form av en spektakulär vurpa som lyckligtvis inte gjorde mig mer än lite lagom mörbultad.


Inga kommentarer: