Här finns rapsodiska tankar om sådant som jag hört, läst och sett, kort sagt upptäckter av olika slag. Det rör sig mestadels om klassisk musik, litteratur och konst, men även resor och episoder ur vardagen.

"Omkring allt färdigt står det ogjorda och växer". - R M Rilke

torsdag 7 maj 2009

Hej konsument

I en del tidningar -till exempel i DN:s På Stan-bilaga - finns ett slags kortintervjuer som är tänkta att snabbt belysa en halvkänd persons tycke och smak, vanor och konsumtionsmönster. I DN finns de under rubriken Hej konsument, vilket på ett dubiöst sätt förvandlar det mesta i tillvaron till konsumtion. Förhoppningsvis är det en sanning med modifikation, men säker på det är jag inte.

Hur som helst, tänkte jag idag att jag skulle ställa mig själv den där typen av frågor. Eftersom jag bor i Uppsala är det där jag mestadels är på stan, men ganska ofta vistas jag också i Stockholm varför svaren ibland sträcker sig en bit utanför den uppsalienska räjongen.

Bästa promenad: Längs Fyrisån.

Favoritgata: Östra Ågatan.

Favoritbutik: Celsiusbokhandeln.

Fikar gärna på: Konditori Fågelsången.

Bästa konsertlokalen: I Uppsala: Nya Konserthuset. I Stockholm: Konserthuset.

Bästa kaffet: Caffè Kimbo (från Napoli) hemlagat macchiato.

Bästa teet: Morgon: Yunnan. Eftermiddag: Ti Kuan Yin.

Bästa baren: Det blir sällan barbesök, men Belgobar i Sthlm har gott belgiskt trappistöl.

Bästa lunchen i Sthlm: En vedugnsbakad focaccia på Tintarella di Luna.

En bra gå bort-present: Blommor eller italienskt vin.

Lyssnar på just nu: Violinsonater av Othmar Schoeck.

Läser just nu: W G Sebalds senaste på svenska, Svindel. Känslor (oerhört bra!) och Kristna Lugns samlade dikter.

Modeförebild: Mig själv.

Favoritfisk: Gös.

Favoritkött: Lamm

Favortigrönsak: Kronärtskocka.

Favoritdrink: Dry Martini

Favoritcigarr: Har slutat med sådana, men om jag blir bjuden på en Cohiba, Siglo IV en ljum sommarkväll i trädgården får jag nog svårt att tacka nej.

Det dyraste jag köpt: Naturligtvis bostaden.

Favorit på Systembolaget: Vin - italienskt, sydafrikanskt eller franskt.

Favorit på apoteket: Treo.

Senast köpta bok: The rest is noise av Alex Ross.

Senast köpta skiva: Verboten und verbannt. Den lysande amerikanske barytonen Thomas Hampson sjunger Mendelssohn, Meyerbeer, Zemlinsky, Schönberg, Berg och Mahler.

Senast spelade stycke på flygeln: Stapplade mig igenom en sonat av venetianaren Baldassare Galuppi (1706-1785).

Senast köpta DVD: Grizzly man (Werner Herzog).

Senast sedda utställning: Karin Broos på Christian Larsens galleri, Sthlm och en utställning på Galeri Linné i Uppsala (glömt namnet på konstnären).

Senast sedda film på bio: Jag älskade dig så mycket.

Favoritaccessoar: Reservoarpenna.

Återvinner: Mycket tomglas blir det.

Transportmedel: Cykel, buss, tåg, taxi och flyg, i nu nämnd ordning.

Favoritpolitiker: Obama (än så länge) och Margot Wallström - den senare en gammal favorit och den samtida svenska politiker som verkar vara begåvad med en omutlig integritet. (Men jag är ju bara en konsument av deras apparition via massmedia...)

Tidskrift: BBC Music och Lyrikvännen.

Favoritresmål: Italien, gärna Florens.

Planerad resa: Berlin i slutet av maj.

Inga kommentarer: